Na tej stronie zmieszczone będą wszystkie lekcje, notatki, zadania oraz linki do ciekawych stron, które pomogą Ci przygotować się do egzaminu na kartę rowerową.

Przedmiotowy system oceniania

Ocena osiągnięć ucznia polega na rozpoznaniu stopnia opanowania przez niego wiadomości i umiejętności rozwiązywania zadań technicznych w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej. Ocenianie służy zatem do sprawdzenia skuteczności procesu dydaktycznego i ma na celu: 

• informowanie ucznia o poziomie jego osiągnieć edukacyjnych i o postępach w tym zakresie,

• wspomaganie ucznia w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

• motywowanie do dalszych postępów w nauce,

• dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o trudnościach w nauce oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,

• umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

Kryteria oceniania

Oceniając osiągnięcia, zwraca się uwagę na:

• rozumienie zjawisk technicznych,

• umiejętność wnioskowania,

• czytanie ze zrozumieniem instrukcji urządzeń i przykładów dokumentacji technicznej,

• czytanie rysunków złożeniowych i wykonawczych, 

• umiejętność organizacji miejsca pracy,

• właściwe wykorzystanie materiałów, narzędzi i urządzeń technicznych,

• przestrzeganie zasad BHP,

• dokładność i staranność wykonywania zadań.

 

Ocenę osiągnięć ucznia można formułuje się z wykorzystaniem zaproponowanych kryteriów odnoszących się do sześciostopniowej skali ocen:

 

Stopień celujący otrzymuje uczeń, który pracuje systematycznie, wykonuje wszystkie zadania samodzielnie, a także starannie i poprawnie pod względem merytorycznym. Opanował wymaganą wiedzę i umiejętności, wykazuje się dużym zaangażowaniem na lekcji, a podczas wykonywania praktycznych zadań przestrzega zasad BHP, bezpiecznie posługuje się narzędziami i dba o właściwą organizację miejsca pracy.

Stopień bardzo dobry przysługuje uczniowi, który pracuje systematycznie i z reguły samodzielnie oraz wykonuje zadania poprawnie pod względem merytorycznym. Ponadto wykonuje działania techniczne w odpowiednio zorganizowanym miej­scu pracy i z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Stopień dobry uzyskuje uczeń, który podczas pracy na lekcjach korzysta z niewielkiej pomocy nauczyciela lub koleżanek i kolegów. W czasie wykonywania prac praktycznych właściwie dobiera narzędzia i utrzymuje porządek na swoim stanowisku pracy.

Stopień dostateczny przeznaczony jest dla ucznia, który pracuje systematycznie, ale podczas realizowania działań technicznych w dużej mierze korzysta z pomocy innych osób, a treści nauczania opanował na poziomie niższym niż dostateczny.

Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który z trudem wykonuje działania zaplanowane do zrealizowania podczas lekcji, ale podejmuje w tym kierunku starania. Na sprawdzianach osiąga wyniki poniżej oceny dostatecznej. Pracuje niesystematycznie, często jest nieprzygotowany do lekcji.

Stopień niedostateczny uzyskuje uczeń, który nie zdobył wiadomości i umiejętności niezbędnych do dalszego kształcenia. W trakcie pracy na lekcji nie wykazuje zaangażowania, przeważnie jest nieprzygotowany do zajęć i lekceważy podstawowe obowiązki szkolne.

 

Podczas oceniania osiągnięć uczniów poza wiedzą i umiejętnościami bierze się także pod uwagę:

• aktywność podczas lekcji,

• zaangażowanie w wykonywane zadania,

• umiejętność pracy w grupie,

• obowiązkowość i systematyczność,

• udział w pracach na rzecz szkoły i ochrony środowiska naturalnego.

 

W wypadku techniki ponadto uwzględnia się stosunek ucznia do wykonywania działań praktycznych. Istotne są też: pomysłowość konstrukcyjna, właściwy dobór materiałów, estetyka wykonania oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Ocena odzwierciedla indywidualne podejście ucznia do lekcji, jego motywację i zaangażowanie w pracę.

 

Dodatkowo

• Na zajęciach z przedmiotu Technika obowiązuje "Regulamin Pracowni Technicznej".

• Prace wytwórcze i sprawdzające są ocenione w ciągu 2 tygodni i przekazane uczniom do wglądu.

• Uczeń po dłuższej niż 1 tydzień nieobecności w szkole może nie być oceniany, jeżeli nieobecność związana była z chorobą lub innymi sytuacjami losowymi, które go usprawiedliwiają.

• Nieprzygotowanie do zajęć zgłasza uczeń po sprawdzeniu listy obecności.

• Jeden raz w ciągu semestru uczeń może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (brak zeszytu, zadania) bez obawy otrzymania oceny niedostatecznej.

• Systematyczne nie przygotowywanie się do lekcji, brak zeszytu przedmiotowego (zeszytu ćwiczeń) lub potrzebnych na lekcje innych materiałów za drugim razem i każdym następnym wpłynie na wstawienie oceny niedostatecznej.

• Uczeń mający kłopoty z opanowaniem materiału może zwrócić się do nauczyciela w celu ustalenia formy wyrównania braków lub pokonania trudności.

• Oceny wystawiane przez nauczyciela są jawne i uzasadnione.

• Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną za pracę praktyczną oraz sprawdzającą w ciągu dwóch tygodni od przekazania informacji o uzyskanej ocenie za daną pracę.

• Uczeń ma obowiązek prowadzenia zeszytu przedmiotowego, w którym powinny znajdować się zapisy tematów, notatki, zapisy poleceń ustnych lub pisemnych prac. Zeszyt prowadzony jest systematycznie przez ucznia. W przypadku nieobecności ucznia w szkole, zeszyt przedmiotowy musi być uzupełniony.

• "Szczęśliwy numerek" zwalnia ucznia z odpowiedzi z ostatnich trzech lekcji oraz z niezapowiedzianej kartkówki.

• "Szczęśliwy numerek" nie zwalnia ucznia z noszenia podręcznika, zeszytu przedmiotowego, brania udziału w lekcji oraz zapowiedzianej kartkówki i sprawdzianu.

• Każdy uczeń ma prawo do oceny za wykonane prace nadobowiązkowe uzgodnione z nauczycielem.

• Przy wystawianiu ocen semestralnej i końcoworocznej największe znaczenie mają oceny z wiedzy, zadań praktycznych oraz prac wytwórczych i komputerowych oraz obecności na lekcjach.