T: Wokół metali

 

Cele lekcji:

Na dzisiejszej lekcji:

  • zapoznacie się z rodzajami metali,
  • dowiecie się, co to są stopy,
złoto
złoto

Notatka:

 

Metale powstają z surowców mineralnych wydobywanych z głębi ziemi. Zwykle występują w postaci rudy, czyli skał zawierających domieszkę innych substancji.

 

lina stalowa
lina stalowa

 

Notatka:

 

Stop - mieszanina metali, często z domieszką niemetali.


Zadanie

Ćw. 1, str. 30, Podręcznik "Jak to działa?"

Odczytaj co drugą literę zapisaną w diagramie. Zacznij od tej w wyróżnionej kratce. W ten sposób dowiesz się, jakie nazwy noszą stopy wymienionych pod diagramem składników. Zwróć uwagę na to, że z połączenia tych samych metali można otrzymać dwa różne stopy. Rozwiązanie przepisz do zeszytu.


Zadanie na ocenę

Przygotuj mapę myśli, w której uwzględnisz metale (miedź, srebro, aluminium, złoto, ołów), ich właściwości i zastosowanie (informacje odszukaj w różnych źródłach). Przedstaw ją w zeszycie,  w fajnej formie graficznej. Zapisz też, z jakich źródeł korzystałeś/korzystałaś. Zrób zdjęcie i wyślij za pomocą dziennika elektronicznego do oceny do 24 marca.


Przykładowa mapa myśli dotycząca stopów metali


Jeżeli chcesz poszerzyć swoją wiedzę o metalach - polecam materiał na platformie epodręczniki.pl



T: Wokół metali - cd.

Cele lekcji:

Na dzisiejszej lekcji:

  • przypomnicie sobie rodzaje metali i stopów,
  • przypomnicie sobie, właściwości metali i stopów.
  • poznacie narzędzia do obróbki metali. 

Ćwiczenie

Zastanów się, które z przedstawionych przedmiotów zawiera żelazo? A jeśli masz w domu magnes możesz jeszcze sprawdzić właściwości magnetyczne podobnych przedmiotów.


Narzędzia do obróbki metali

Zapoznaj się teraz z narzędziami do obróbki metali

Jak dbać o wyroby z metalu?


Ćwiczenie

Podaj (zapisz w zeszycie) nazwy narzędzi, które należy zastosować, aby z puszki aluminiowej zrobić piórnik na biurko. Następnie wymień w punktach czynności, które trzeba kolejno wykonać. Zastanów co by było potrzebne i co należałoby zrobić.