WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA
Z PRZEDMIOTU ZAJĘCIA TECHNICZNE kl. 5
Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania zajęć technicznych w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Jak to działa?"
1. Od włókna do ubrania |
• określa pochodzenie włókien • omawia właściwości i zastosowanie różnych materiałów włókienniczych • podaje charakterystyczne cechy wyrobów wykonanych z włókien naturalnych i sztucznych • rozróżnia materiały włókiennicze • wyjaśnia znaczenie symboli umieszczanych na metkach odzieżowych • podaje zastosowanie przyborów krawieckich • wymienia nazwy ściegów krawieckich i wykonuje ich próbki |
2. To takie proste! –Pokrowiec na telefon |
• prawidłowo organizuje miejsce pracy • wypisuje kolejność działań i szacuje czas ich trwania • właściwie dobiera materiały oraz przybory krawieckie |
3. Wszystko o papierze |
• podaje nazwy surowców wykorzystywanych do produkcji papieru • omawia proces produkcyjny papieru • rozróżnia wytwory papiernicze i określa ich właściwości oraz zastosowanie • wymienia nazwy narzędzi do obróbki papieru i przedstawia ich zastosowanie |
4. Cenny surowiec – drewno |
• wymienia nazwy gatunków drzew liściastych i iglastych • omawia budowę drewna • opisuje proces przetwarzania drewna • rozróżnia rodzaje materiałów drewnopochodnych • określa właściwości drewna i materiałów drewnopochodnych • podaje nazwy i zastosowanie narzędzi do obróbki drewna oraz materiałów drewnopochodnych |
5. Świat tworzyw sztucznych |
• rozróżnia wyroby wykonane z tworzyw sztucznych • omawia, w jaki sposób otrzymuje się tworzywa sztuczne • charakteryzuje różne rodzaje tworzyw sztucznych • określa właściwości tworzyw sztucznych • podaje nazwy i zastosowanie narzędzi do obróbki tworzyw sztucznych |
6. To takie proste! –Kolorowa postać |
• prawidłowo organizuje miejsce pracy • wypisuje kolejność działań i szacuje czas ich trwania • właściwie dobiera narzędzia do obróbki tworzyw sztucznych • dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy • formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy |
7. Wokół metali |
• określa, w jaki sposób otrzymywane są metale • bada właściwości metali • omawia zastosowanie różnych metali • podaje nazwy i zastosowanie narzędzi do obróbki metali |
8. Jak dbać o Ziemię? |
• tłumaczy, w jaki sposób każdy człowiek może przyczynić się do dbania o środowisko naturalne • planuje działania zmierzające do ograniczenia ilości odpadów powstających w domu • omawia sposoby zagospodarowania odpadów • wyjaśnia znaczenie symboli ekologicznych stosowanych na opakowaniach produktów • określa rolę segregacji odpadów • prawidłowo segreguje odpady |