WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA

 

Z PRZEDMIOTU ZAJĘCIA TECHNICZNE kl. 5

 

Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania zajęć technicznych w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Jak to działa?"

 

 

 

1. Od włókna do ubrania

• określa pochodzenie włókien

• omawia właściwości i zastosowanie różnych materiałów włókienniczych

• podaje charakterystyczne cechy wyrobów wykonanych z włókien naturalnych i sztucznych • rozróżnia materiały włókiennicze

• wyjaśnia znaczenie symboli umieszczanych na metkach odzieżowych

• podaje zastosowanie przyborów krawieckich

• wymienia nazwy ściegów krawieckich i wykonuje ich próbki

2. To takie proste! –Pokrowiec na telefon

• prawidłowo organizuje miejsce pracy

• wypisuje kolejność działań i szacuje czas ich trwania

• właściwie dobiera materiały oraz przybory krawieckie

3. Wszystko o papierze

• podaje nazwy surowców wykorzystywanych do produkcji papieru

• omawia proces produkcyjny papieru

• rozróżnia wytwory papiernicze i określa ich właściwości oraz zastosowanie

• wymienia nazwy narzędzi do obróbki papieru i przedstawia ich zastosowanie

4. Cenny surowiec – drewno

• wymienia nazwy gatunków drzew liściastych i iglastych

• omawia budowę drewna

• opisuje proces przetwarzania drewna

• rozróżnia rodzaje materiałów drewnopochodnych

• określa właściwości drewna i materiałów drewnopochodnych

• podaje nazwy i zastosowanie narzędzi do obróbki drewna oraz materiałów drewnopochodnych

5. Świat tworzyw sztucznych

• rozróżnia wyroby wykonane z tworzyw sztucznych

• omawia, w jaki sposób otrzymuje się tworzywa sztuczne

• charakteryzuje różne rodzaje tworzyw sztucznych

• określa właściwości tworzyw sztucznych

• podaje nazwy i zastosowanie narzędzi do obróbki tworzyw sztucznych

6. To takie proste! –Kolorowa postać

• prawidłowo organizuje miejsce pracy

• wypisuje kolejność działań i szacuje czas ich trwania

• właściwie dobiera narzędzia do obróbki tworzyw sztucznych

• dba o porządek i bezpieczeństwo w miejscu pracy

• formułuje i uzasadnia ocenę gotowej pracy

7. Wokół metali

• określa, w jaki sposób otrzymywane są metale

• bada właściwości metali

• omawia zastosowanie różnych metali

• podaje nazwy i zastosowanie narzędzi do obróbki metali

8. Jak dbać o Ziemię?

• tłumaczy, w jaki sposób każdy człowiek może przyczynić się do dbania o środowisko naturalne

• planuje działania zmierzające do ograniczenia ilości odpadów powstających w domu

• omawia sposoby zagospodarowania odpadów

• wyjaśnia znaczenie symboli ekologicznych stosowanych na opakowaniach produktów

• określa rolę segregacji odpadów

• prawidłowo segreguje odpady